2014. március 24., hétfő

About


Szóval a versenyről....

Már pár napja is akartam írni, de akkor még gondoltam, inkább az előttem álló feladatra koncentrálok... A lényeg: az utolsó versenyeim ezek formagyakorlat kategóriában.
Az utóbbi 2-3 évben ez sokszor megfogalmazódott bennem, egyre erősebben: sandában (küzdelemben) akarok versenyezni inkább. 

Tudjátok, nagyon nehéz az, amikor egy versenyszámot nem csak tisztán a teljesítmény alapján bírálnak, hanem közrejátszik erősen a szubjektivitás is. 
Formagyakorlatban (ahogy más hasonló versenyszámokban, pl. tánc, stb) ez nagyon észrevehető. Amíg egy futó esetében nincs kérdés, aki a leggyorsabb, az nyer, ahogy a több gólt rúgó focicsapat, stb, addig itt mindig jelen van "más" is.  Az ember megtesz mindent a felkészüléskor, s aztán a páston is - de sosem csak rajta múlik az eredmény. 

A küzdelemben versenyzés tiszta egyszerűségét szeretném megélni, épp ezért ragaszkodom a full kontakthoz is. Aki ki van ütve, az ki van ütve, ott nincs vita.


Egy hihetetlenül tehetséges, gyakorlatilag rég tanári szinten lévő kungfussal beszélgettünk erről a versenyen: mindketten tudjuk, hogyan kellene bemutatnunk a formagyakorlatokat ahhoz, hogy tuti aranyat szerezzünk. Csak épp nekünk nem az a kungfunk... 
Mi nem olyannak akarjuk látni, megélni, mi nem úgy akarjuk bemutatni vagy továbbadni. Nekünk fontos, hogy HARCművészetet mutassunk be, ne csak művészetet. Elsősorban ne kecses legyen, hanem olyan, hogy aki nézi, azt érezze: ezzel az emberrel nem kötekednék. 
Én ezt nagyon ritkán érzem, ha versenyen látok formagyakorlatokat, pedig anno a mesterem is ha bemutatott egy formát, én hátraléptem kettőt, el a közeléből, nehogy az útjába kerüljek. 
Világos, hogy el kell fogadni, ha a versenypáston más irányba megy el a kungfu formagyakorlat bírálata. Vitatkozni vele nem érdemes, nem kell - lehet dönteni, hogy az ember alkalmazkodik ehhez, vagy ragaszkodik a saját kungfujához, és inkább más kategóriában versenyez,

Nekem az utóbbi lesz. 
Nem panaszkodom, sok jó eredményt értem el formagyakorlatban, 17 aranyérem (plusz pár kupa) hever a polcomon, kis bajnokságoktól kezdve a nemzetközi versenyeken át a világkupákig. 
De rengeteg csalódás is ért, az Európa-bajnokság hatalmas, kiábrándító pofon volt, a dobogós helyezés ellenére. Lenyűgöző, elsodró erejű, harcos szellemiséget és funkcionalitást mutató bemutatókat vártam, és helyette csillogó lakkruhában bemutatott, repkedő-spárgázó-szaltózó talajgyakorlatokat láttam. Sosem tudnám utánuk csinálni, és minden elismerésem az övék, de nekem a kungfu mást jelent.



Az egyik Sifu mondta erről, amikor beszélgettünk szombaton: el fog tűnni a tradicionális wushu formagyakorlat Európából. 
Ő tenni akar ez ellen, tervezi, hogy felveszi a kapcsolatot az Ewuf elnökével. Meglátjuk, mi lesz belőle.

Ezt az évet még végigtolom formagyakorlattal is a magyar bajnoki döntőig, illetve ha sikerül kijutni, akkor a kínai vb-ig, mert ha már valamit elkezdek, azt szeretem befejezni, de aztán végképp áttérek a küzdelmi pástra.


De konkrétan a szombati versenyről:

Ahogy írtam:
3 kategória: 1 arany, 1 ezüst, 1 bronz

Elég rizikós volt, mert pénteken lesérült a lábam, este gyakorlatilag nem tudtam rálépni, reggel sántítottam, úgy mentem a versenyre. Bekentem, fásliztam, felvettem a pókerarcot, hogy ne látszódjon, hogy minden lépés fáj. 
A csel az volt, hogy folyamatosan mászkáltam, mert ha leültem negyedórára, akkor utána megint csak sántítva tudtam közlekedni. 

A Luohan Quanem kifejezetten sokat javult a legutóbbi verseny óta, akkor még csak kóstolgattam ezt a formát, figyeltem arra, ne hagyjak ki mozdulatot, most már sokkal összeszokottabb párost alkottunk. Még mindig nem az igazi, még sokkal többet lehet belőle kihozni, pláne ha ép lábbal csinálom meg, akkor nem ilyen viccesen kacskák a rúgásaim se.


A felvétel akadozik, ami azért mókás, mert így olyan, mintha teleportálnék néha.
Tudjátok mit? Teleportáltam is. 





A szablya formából kb. kihoztam, amit lehet, sajnos már rég túl kellett volna lépni ezen a rövid formagyakorlaton, mert komolyabb, hosszabb formával versenyzőkkel szemben sokszor nincs esély.
Májusban már nem a Dan Daoval indulok.

Bot: jajj, ez már a nap vége volt,  és igencsak fájt a lábam. Megcsináltam, volt már jobb is, rosszabb is, a stabilitással voltak most problémák, ami betudható a lábsérülésnek, illetve nem hangolódtam annyira rá, nem jött a "flow". 



A másik megemlítendő élmény a versenyről:
Amikor látod, hogy megy ki a pástra az, aki már 10 évvel ezelőtt is úgy csinálta a Luohant, hogy te mindig azóta is mindig azt mondtad: uhh, én is így akarom...
Aztán most megcsinálja, te nézed és rájössz: Ó, nem, már nem. Már ennél sokkal jobbat akarok. 

Azért a bottal még mindig ő az etalon. Félelmetesen jó.




7 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Az én szememben például lefutni egy 400 métert(jó idővel) nagyobb kihívás, mint jól orrba rúgni valakit valamilyen küzdősportban.Attól még, hogy mondjuk az ellenfelet szájon vágod még nem leszel jobb atléta."

      Well, próbáld ki: lépj be a ringbe és próbálj orrba rúgni, vagy szájon vágni egy profi küzdősportolót.Rögtön rájössz, miért is nagy kihívás, vagy miért "jó atléta".
      Gyorsaság, pontosság, dinamika, robbanékonyság, erő, lazaság, ritmusérzék, koncentráció és kontroll - épp csak ennyi kell hozzá.

      Törlés
    2. Te pedig próbáld lefutni a 400 métert 44 másodpercen belül és rögtön megérted, hogy miről beszélek! Nem biztos, hogy jó válasz lenne tőlem.
      Komolyan ennyire rosszul esett amit írtam? Le lehet törölni?Ne foglalkozz vele!
      Nem ér semmit a véleményem.Győztél.



      Törlés
  2. Dehogy esett rosszul, félre ne értsd. :) Lefutni 400 métert 44 mp alatt komoly teljesítmény. Győzni egy full contact meccsen - komoly teljesítmény.
    Átúszni a Balatont - szintén komoly teljesítmény.

    Nem összehasonlíthatóak, és nem ér többet egyik, mint a másik. Én erre gondoltam.

    VálaszTörlés
  3. Azért ha valami különbséget esetleg közbevethetek: a 400 m az 400 m akárhol, a legyőzése során csak magaddal kell küzdened, és ha versenyzel valakivel nem, vagy csak nagyon minimális behatásod van arra, hogy ő mennyi idő alatt teljesíti a távot.
    Amikor viszont a ringben vagy (vagy bunyózol, etc), akkor viszont ott van az ellenfél is, aki, amellett, hogy aktívan nem akarja, hogy te pofánrúgd, ellenben ő is pofán akar rúgni téged - nagyon más szituáció :)
    (radikálisabb napjaimon azt szoktam mondani, hogy a labdajátékokon és a küzdősportokon kívül nincsen igazi _sport_ (ami az ember testét és elméjét is edzi), mert minden más csak gimnasztika :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze, hogy közbevetheted.Welcome! Szólj máskor is, minél többet!
      -Ez a sokat emlegetett sprint táv nem a szívügyem.Egy példa volt.
      -Küzdősport? Azt, hogy van "aktív" ellenfél már 8 évesen megtapasztaltam, amikor
      anyámék elhajtottak cselgáncsozni.Sok 8 éves még csak a babáját és a matchbox-
      át tologatja/rendezgeti inkább.
      -Rúgás? Bocsi de engem már rúgtak úgy fejbe "utcán", hogy a pofámat
      úgy kellet összevarratnom(tudom bizonyítani, megmaradt a nyoma.).A fogam belefúródott a számba.Nem folyt a vér, hanem ilyen tömbszerűen "kiesett".Hidd el , ezután nem lenne kihívás a ring számomra! A story lényege, hogy simán megúszhattam volna a verést, de az túl egyszerű lett volna.Inkább maradtam...
      -Tehát elismerem, hogy az én nézőpontomból a ring egy műharc.
      Egy felesleges amortizációs ugri-bugri( lásd Muhammad Ali is alighanem ezért
      egy roncs).
      -Mondtad a radikálisabb napjaid meglátásaid. Hegymászás, vélemény?
      -Labdajátékok.Tisztelem a focit, mert egykor sokat jártam Honvéd meccsre plusz
      apám ismerte személyesen Puskás Ferencet, aki egy hihetetlen kedves ember
      volt.Még érzelmileg tudok is azonosulni a sportággal, de kihívásnak
      nem tartom.pedig fociztam nagypályán bajnokságban, sőt még strand/homokfocin
      is játszottam és a csapatom gólkirálya voltam.Nem ér szart se.
      Még börtönben-mint nevelő- is segítettem a focijátékot a fogvatartottak számára.
      Tehát nem nézem én le a labdás dolgokat, csak nem izgatnak.
      -Ami érdekel azok ilyen szimpla dolgok mint(súlypontemelkedés,helyből távolugrás,
      súlyzózás stb.) Tudom nem hangzanak izgalmasnak ezek, viszont kérlelhetetlenül,
      rideg módon megmutatják egy ember testi képességeit.Nincs mit magyarázni.
      Könnyen összehasonlíthatóak, nincs blah-blah a játékvezetőröl a balszerencséről
      stb.
      És igen az a baj a küzdősporttal, hogy sose tudhatod te voltál jó vagy az ellenfél
      volt impotens.A "bonyolult" sportok nekem pótcselekvések, elrejtik a lényeget.
      (Mint a bikini)
      Most hazudhattam volna, hogy népszerű legyek, hogy mennyire lenyűgöz egy
      heroikus dögunalom bunyó á la Valuev vs.x. bum loser.De nem.
      Én ilyen vagyok.Elhiszem, hogy nem felel meg a mainstream Fuckinsuperhero
      logikának, de ez van.

      Törlés
  4. Hisz épp az a lényeg, hogy nincs mainstream.
    Én shaolin kungfuzom 10 éve, erről szól a blog is. A shaolin kungfunak pedig része a verekedés is éppúgy, mint a formagyakorlat, a fegyverforgatás éppúgy, mint a sprintek futása vagy lépcsőkön való felbékázás, olykor súlyokkal való dolgozás is. Ezért gyönyörű, és ezért szerettem bele: engem nem kötött le a futás, súlyzózás, helyből távolugrás, stb. Külön nem. Viszont a shaolin ezeket gyakorlatilag mind tartalmazza.

    Részemről ugyanúgy elismerem pl. a műugrókat is, de hát nem az az én műfajom, ennyi. De nem is kritizálok olyan sportot, amit még nem próbáltam.

    VálaszTörlés